Norrländsk svårmod

Ibland råkar man på en sådan där bok man genast blir uppslukad av. Som är så spännande, välskriven och engagerande att man gör allt för att hitta tillfällen att läsa så ofta man bara kan. Själv lånade jag hem en sådan roman för någon vecka sedan. När den kom ut läste jag flera recensioner av den och tänkte att "den där måste jag bara läsa", men det har inte blivit av. Annat - andra böcker - har kommit emellan. Men nu är den här, hos mig, och jag ligger och läser så länge jag bara orkar om kvällarna. Önskar att jag tog bussen till jobbet istället för att köra, bara för att få tjugo minuters läsning extra.


Boken i fråga är Norrlands svårmod och Thérese Söderlind har skrivit den. Omväxlande får man följa Anna när hon är sju år och bor isolerat med sin livliga familj - mamma, pappa och två storabröder - på landet i Norrland, när hon är tretton och bor hos sin mosters familj i stan efter att något fruktansvärt hänt och hon lever ett för en trettonåring alldeles för komplicerat liv, och som tjugotreåring när hennes bästa vän hjälper henne att reda ut vad som egentligen hände när hon var sju och hennes familj försvann.

Jag är helt tagen av Söderlinds berättelse och är så himla glad för att jag har nästan hälften av den kvar. Fyrahundrafemtio sidor är dock alldeles för lite när en roman är så här stark.


Låna den, läs den och låt dig sugas in i det norrländska svårmodet.




Bortom soldis i en lövskogssänka

granskog som upprepar sig

Bergen slår mig stum

redan i gryningen


Landskapet sätter sig i själen

här ska jag vandra min levnad

Om inte svårmodet tar mig




diktrader från Norrlands svårmod [s241]

Thérese Söderlind har en hemsida som du hittar här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar