Korta bra (romaner)

Artikeln i Svenska dagbladet ”Tunna böcker slinker lätt ned ” den 18 juli gav mig anledning att återkomma till den korta bra (romanen). Den är lite av en favorit för mig som jag gärna återkommer till i min läsning. En kort bra är en bok med fokus på att berätta en historia på ett effektivt och lättillgängligt sätt utan att det komplexa i berättelsen försvinner. Man bärs i läsningen fram i känslan av att befinna sig i en väv av pregnant elegans. Man känner sig inte lurad efter en ”kort bra”. Lätt läst utan fadd eftersmak.
Under en period samlade jag och mina kolleger på min tidigare arbetsplats på ”Korta bra”. Vi sammanställde även en lista till Bibliotekstjänst med den titeln. Men de ville hellre ha en lista med lättlästa korta romaner, vilket inte nödvändigtvis behöver vara samma sak, så kanske inte vår lista i slutändan gav full valuta för begreppet ”korta bra”. Samtidigt är det inte helt lätt att snyta pärlorna ur rockärmen. Men här kommer i alla fall en helt subjektiv (kort) lista för korta bra:  


Emmanuel Bove 1898-1945

Mina vänner av Emmanuel Bove. En ljuvligt sorglig historia om en ensam misantrop som egentligen har allt annat än vänner.
Vi dödar Stella av Marlen Haushofer. När den fula ankungen- Stella kommer till familjen är det bara en tidsfråga innan svankatastrofen är ett faktum.
Kranes konditori av Cora Sandel. Dramatiken växer i takt med springet i dörren till det inre av det lilla konditoriet, alltmedan biträdet suger tand.
Söndagen då jag blev världsmästare av Friedrich Christian Delius. Det var ett tag sedan man var tvungen att smyga sig till att lyssna på radio, men här finns ultimat spänning från första till sista sidan trots att matchen spelas på lägsta volym.
Ru av Kim Thuý. Kan flykten och exilens vånda vara vacker? Ja, det kan den.
Mannen som läste kärleksromaner av Luis Sepulvéda. Regnperioden är perfekt för läsning av kärleksromaner, det enda som stör är att byborna ställer till det för sig.
Dessa böcker hade jag gärna tagit med till hängmattan, om det varit soligt och jag fortfarande hade semester och inte större delen av bibliotekets böcker hade varit inplastade.
Kanske har man mer tur att hitta böcker på bibblan med med denna lista med boktips direkt från Svd´s läsare.
Ps. Det finna andra typer av korta romaner , med korta textsjok i en blandning mellan prosa och poesi, kort och gott kortprosa. En sådan text är egentligen en mycket ”tjockare” bok än omfånget vittnar om.  Hit kan räknas romaner av svenska författare som Magnus Florin, Sara Mannheimer och Ida Linde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar