Nya stick- och virkböcker på biblioteket

Det är jättekul med nya böcker och här kommer en härlig hög att hugga tag i när du känner dig sugen på ett stick- eller virkprojekt.
På svenska:
Hammerskog: Skönt stickat
Mönster till många små projekt: vantar, muddar, mössor, sockor, sjalar och halsdukar. Mönstren utgår från klassiska mönster men känns ändå moderna. Mönstren är av varierande svårighetsgrad men det finns inte
de allra enklaste nybörjarsakerna, trots det innehåller också grunderna i stickning och virkning med bra och instruktiva foton.
Johansson: Stickat i ekologisk ull
Den här boken har mycket fina bilder är läckert fotograferad på ishotellet i Jukkasjärvi, väldigt exotiskt för oss skåningar. Här finns alla möjliga plagg, en enkel rätstickad sjal, klänningar med flätor, roliga tröjor med stora hål och sockor, muddar, benvärmare och mycket mer. Det mesta är stickat i grova garner och modellerna är moderna. Lockande trevliga saker men bara till tjejer/damer inte ens en enda liten ekologisk halsduk till honom. Den här boken ger mig både sticksug och stickaptit, fast jag inte passar så
bra i de ljusa naturfärgerna glömmer jag nästan bort det när jag bläddrar och ser framför mig hur jag är ganska snygg i en vit tröja.

På engelska:
Johnson: Socks from the toe up
För dig som gillar att sticka sockor och vill prova något nytt, nämligen att börja sticka sockorna från tån och uppåt. Väldigt praktiskt tycker jag då kan man sticka skaften så långa som garnet räcker till. Instruktiv och bra bilder som visar hur man gör de olika momenten, olika modeller för hälen finns också med.
Avery: Knitting 24/7
En bok med mindre projekt som jag verkligen gillar, snygga muddar, roliga vantar och en hel del annat. Veronik Avery är en spännande designer hon gör annorlunda mönster men ändå ganska enkla beskrivningar på en till två sidor. Jag har stickat ett par gröna filtade hobbittofflor som blev jättevarma och mysiga.

Så en virkbok också den på engelska
Omdahl: Crochet so fine
Eleganta virkade koftor, tröjor och sjalar mest för sommarbruk eller till fest men också en värmande liten krage. Det är roligt med virkmönster till annat än grytlappar och mormorsrutor.
Du känner kanske motstånd mot att sticka eller virka efter ett mönster på ett främmande språk men det finns hjälp att få, på Stickkameras sida finns bra hjälp under rubriken Bra att ha i vänsterspalten ganska långt ned.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar