Jag lyssnar

Många gillar att lyssna på böcker, det är avkopplande och man kan göra annat samtidigt som man lyssnar: promenera, stryka eller sticka. Det är i alla fall vad jag gör, inte stryker men det andra. Ibland är det pinsamt, jag sitter på tåget och ler för mig själv, skulle vilja skratta. Tror folk att jag är lite galen?  Men det är inte bara roligt att lyssna, ibland är uppläsaren inte bra, då lider jag och slutar lyssna även om boken är intressant.
Just nu njuter jag av Eva Röse som läser Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda. Vilken bok! Fyra kantstötta och lite udda människor som egentligen aldrig skulle ha träffats men här möts de och tillsammans blir de starka, Evas uppläsning är följsam och lagom mycket teater. Jag längtar till nästa stund när jag ska få lyssna på boken.
Min nästa bok är Hetta av Ian McEwan, den finns på Elib och som vanlig ljudbok.
Vill du lyssna så finns det flera möjligheter på biblioteket. Vanliga ljudböcker på CD (det går att flytta över dem till din MP3-spelare om du har dator), små MP3-spelare med en bok i, MP3-skivor och Elib, då lyssnar du via datorn när du är uppkopplad mot Internet. Det senare fungerar bra om man har trådlöst nät och en bärbar dator i hemmet. Vill du låna ljudböcker så börja söka i bibliotekets katalog, den finns numera direkt på bibliotekets webbsida.
Böckerna går ju så klart att läsa som vanligt och Gavaldas bok är även filmatiserad, bibblan har filmen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar