Det drar ihop sig till Augustprisutdelning

Måndagen den 21 november vet vi vilken roman som får priset!
I år har jag läst fyra av de sex nominerade och de är mycket olika sinsemellan, alla har de sin specialitet och är klart läsvärda.


För något halvår sedan såg jag Yukiko Duke i SVT:s morgonprogram sätta 5 i betyg på "Korparna" av Thomas Bannerhed, vilket fick mig att genast ta itu med denna roman. Det var en upplevelse att läsa en så välskriven bok av en debutant. Det kändes som en fullfjädrad Vilhelm Moberg! Romanen utspelar sig på sjuttiotalet och handlar om en tonåring på småländska landet där pappan, som mår psykiskt dåligt, driver ett olönsamt jordbruk som han vill att sonen ska ta över. Pojken tittar dock hellre på fåglar ... Porträtt och miljöer är lysande liksom storyn.





Bengt Ohlssons "Reqviem för John Cummings" gick fort att läsa; en ganska lättläst bok men ändå med bra djup i. Det mest imponerande med denna är att han lyckas få mig intresserad av en medelålders punkare i USA som får cancer. Jag har aldrig varit intresserad av punken trots att jag var ung när den var som mest inne men ändå tycker jag att denna boken ger mycket.

Porträttet av Cummings är mycket bra och det finns en verklighetskänsla i den som jag gillar. Klart läsvärd även om den inte når upp till hans "Gregorius" som fick Augustpriset för några år sedan.




Eva-Marie Liffners "Lacrimosa" handlar om Ros, varken pojke eller flicka, vilken Almqvist finner i en ladugård och som han tar sig an och uppfostrar. Jag kände mig genast imponerad av det underbara språket och de härliga miljöerna. Det är på många sätt en "svår" bok: det är svårt att hänga med i svängarna men eftersom den anknyter till "Drottningens juvelsmycke" av just Almqvist - som i sin tur är betraktad som "svår" - så blir det naturligt även i "Lacrimosa". Miljö och språk uppväger klart det krångliga i boken!







Amanda Svenssons "Välkommen till den här världen" tycker jag för tankarna till Hassen Khemiris bok "Ett öga rött" vad gäller språket. Boken belyser ett triangeldrama som börjar då en Malmötjej flyttar till Danmark och möter två killar som hållit ihop sedan skolåldern. Romanen är oförutsägbar. Den handlar om trasiga människor och man blir engagerad och berörd.


Många tror att denna boken ska få Augustpriset och visst är den bra, men personligen håller jag nog ändå på "Korparna" och "Lacrimosa" som steget före denna ...




Vi har alla de här böckerna på biblioteket så det är bara att komma in och låna, och är de utlånade går det som vanligt bra at reservera dem.


//Yvonne

biblioteksassistent

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar