Är det någon nytta med att läsa böcker?

Stämmer uttrycket "bli klok - läs en bok"? Det finns säkert forskning på området men nog blir man väl lite klokare av att försöka sätta sig in i hur andra tänker och känner. Är det något som romaner, noveller och även poesi förmedlar så är det just det allmänmänskliga, som läsare får man möjlighet att tränga in i andra människor tankar och känslor på ett sätt som verkligheten oftast inte erbjuder en. Detta är något jag tror på och tycker är viktigt, därför blir jag glad när jag läser Kerstin Brunnbergs krönika i min facktidning Chef. Där slår hon ett slag för att chefer ska läsa skönlitteratur för att kunna bli bättre chefer. Detta är inga nya tankar men ändå viktiga tycker jag, det fanns till exempel tidigare en lärare Leif Alsheimer på handelshögskolan i Jönköping, han införde skönlitteraturläsning för sina juridikstudenter. Mattias Fyhr på Origikonsluting har skönlitteraturläsning på sina ledarskapskurser. Han rekommenderar främst klassiker som Fursten av Machiavelli, Hemsöborna av Strindberg, Julius Caesar av Shakespeare  men även modernare böcker som Livläkarens besök av P O Enquist, Lasermannen av gellert Tams och Kronprinsessan av Hanne-Vibeke Holst.
Skönlitteraturen är så rik så det finns oändligt många fler böcker som kan ge inskt i det mänskliga psyket och beteendet.
Så bara läs en bok - om du vill bli klok!
Just idag vill jag rekommendera:
Min kamp av Karl-Ove Knausgård
Norwegian wood av Haruki Murakami
Samlade dikter av Thomas Tranströmer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar