Några pärlor från vårens utgivning

 Jag är en periodare i mångt och mycket och så även när det gäller böcker. Dock inte i den meningen att jag inte läser alls under en period utan snarare så att en period kanske jag läser väldigt mycket klassiker, en annan väldigt mycket deckare och en tredje kanske som nu, relativt nyutgiven skönlitteratur och där tycker jag vårens bokutgivning har varit lysande.


Tveklöst tycker jag "Agaat" av Marlene van Nierkerk den bästa av vårens böcker som givits ut på svenska. Jag kan tycka att det är lite konstigt att man inte översatt den förrän nu då den tydligen kom ut redan 2004, men, bättre sent än aldrig. I en bokhandel jag var inne såg jag att personalen rekommenderade den och hade skrivit "Extremt läsvärd" under och jag håller med...
Det är en underbar bok som griper tag och stannar kvar, kanske för alltid. Många har säkert redan hört talats om den. Den handlar om vita Milla i 70-årsåldern som ligger döende i sjukdomen ALS på en stor gård i södra Afrika på 90-talet när apartheidsystemet fallit. Hon sköts om av den svarta Agaat som är både tjänare och något slags medlem av familjen; hon kom till gården redan som liten. Maktkampen mellan de två pågår i nutid men vi får också följa med långt bakåt i tiden för att se hur deras förhållande till varandra har uppstått. Boken är oerhört välskriven och personporträtten är starka och kan helt enkelt inte vara bättre.


Julian Barnes "Känslan av ett slut", vilken han fick Bookerpriset för 2011, är en bok som man gärna skulle vilja diskutera med andra så snart man läst ut den på grund av dess snåriga handling som ändå griper tag och engagerar.
Boken handlar om Tony som är pensionär och lever stillsamt tills det en dag anländer ett brev som förändrar hans minnesbild av ungdomstiden på 60-talet. Under bokens första del följer vi honom under dessa ungdomsår och under andra hälften följer vi honom som pensionär och hur brevet komplicerar hans liv.
Även i denna bok tycker jag porträtten är starka och levande och det finns en hel del livsfilosofi invävt mellan raderna.


Lotta Lundbergs "Ön" lär vara löst baserad på verkliga händelser och det gör den ganska obehaglig. Svenska läkaren Olivia har för 20 år sedan anlänt till en Söderhavsö där hon stannat och arbetat i sin sjukstuga men nu har det börjat pratats om sexuella övergrepp på ön och en socialchef och hans team kommer dit för att utreda vilket skapar spänningar och motsättningar. Den här boken har någonting som är svårt att peka på men det kan vara Söderhavets idyll mot de sexuella övergreppen samt personporträtten som gör den så speciell, det är i alla fall en bok man kommer att minnas. Språket är lysande.


Vill man läsa något som är mer lättillgängligt kanske man ska ta "Drömbokhandeln" av Laurence Cossé vilken nog engagera personer med ett enormt läsinresse som jag. Ivan och Fransesca ska starta en bokhandel där man bara ska sälja böcker som har kvalité vilket föranleder dem att anlita en grupp som väljer ut ett antal sådana böcker till bokhandeln men detta väcker ont blod i vissa människor vilket skapar en liten deckarintrig. I den genren ska man dock inte placera den för det handlar mest om hur man startar en bokhandel och vilka böcker som ska finnas där och det är det, litteraturen, som är behållningen av boken.

Kom gärna in och låna någon eller några av böckerna ovan, vi har dem alla och är det kö på dem går det ju bra att lägga en reservation.

Yvonne
biblioteksassistent

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar