Tips på sommarläsning

Till semestern brukar jag alltid ladda upp med en hög med böcker som jag länge velat läsa men inte hunnit med. Högen brukar bli stor och jag brukar aldrig hinna läsa så mycket som jag tänkt mig. Just nu håller jag på att leta efter några att låna till den kommande ledigheten. I år har det varit lite svårare, jag vet ungefär vad jag vill läsa om men har inte hittat rätt böcker ännu.

Här kommer i alla fall några tips på sommarläsning ifrån mig.

Major Pettigrews sista chans av Helen Simonson är en småtrevlig och humoristisk bok om den pensionerade majoren Ernest Pettigrew. Pettigrew lever ett stillsamt liv sedan hans hustru dött några år tidigare. En dag knackar Mrs Ali på dörren till Pettigrews hus och en oväntad vänskap tar sin början. En varm berättelse om kulturkrockar och kärlek på äldre dar.

Italienska Silvia Avallones debutroman Stål är en skildring av två unga kvinnors vänskap i ett fattigt och nedslitet bostadsområde i Piombino. Boken ger en mycket bra bild av ett Italien långt ifrån de gängse turistvyerna.


Little Bee, som är skriven av Chris Cleave, handlar om Little Bee en flicka som flytt från Nigeria till England. I två år sitter hon inlåst på en flyktingförläggning innan hon av misstag släpps ut därifrån. Väl ute i frihet beslutar hon sig för att söka upp Andrew och Sarah O´Rourke som hon mötte när hon fortfarande var kvar i Nigeria. En bitvis mycket tragisk och sorglig berättelse om en nigeriansk flicka som bär på obehagliga och otäcka upplevelser. Vartannat kapitel berättas av Little Bee och vartannat av Sarah O´Rourke.

Det är inte så ofta jag läser ungdomsböcker men i vår har jag läst både Hungerspelen-triologin av Susanne Collins och Eld av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgrens. Eld är del två i Engelsfors-triologin, del ett heter Cirkeln. Hungerspelen är en spännande framtidsdystopi och Eld är en bok om några tonårstjejers kamp mot ondskan. Spännande och svåra att släppa tyckte jag när jag läste dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar