Galna män, förnäma damer med flera...

Utbudet av serier på tv är enormt och många av dem kommer även ut på dvd. Att hitta något som verkligen faller en i smaken är så mycket svårare. Åtminstone tycker jag det. Men guldkornen finns och den senaste tv-serien som jag fastnat för, och vars fjärde säsong jag precis avslutat, är Mad Men. Mad Men handlar om en reklambyrå på Madison Avenue i mitten av 60-talet. Handlingen kretsar kring Don Draper och hans familj samt kollegorna på reklambyrån.

Mad Men har problem med tittarsiffrorna. Den har fått både Emmys och Golden Globe-utmärkelser och ändå så sviker tittarna. Harry Amster, krönikör i SVD, ställer sig frågan varför det är så här. Är det för att den är för långsam, reklamvärlden är ointressant eller är den helt enkelt för smal? Läs hela Amsters krönika här. Jag kan inte säga att jag fastnade direkt för serien. Efter att ha sett säsong ett dröjde det ett bra tag innan jag fortsatte med säsong två. Jag tyckte att serien visserligen var välgjord men att den hade ett lite för långsamt tempo. Efter andra säsongen ändrade jag åsikt och de följande säsongerna tittade jag snabbt genom. Jag tycker att den är riktigt bra och väntar nu bara på att säsong fem släpps på dvd.

När det gäller att göra riktigt bra kostymdramer eller deckarserier är britterna svårslagna. Downton Abbey, vars tredje säsong nu spelas in, är inget undantag. I tv-serien får man följa familjen Crawley och deras tjänstefolk med start 1912 då Titanic nyss förlist. Välspelat med fantastiska miljöskildringar, är det den dyraste brittiska tv-serie som någonsin gjorts. Deckarserien Foyle´s war, som utspelar sig under 2:a världskriget och Huset Elliott om två systrar som startar en syateljé i 20-talets England, är två andra mycket bra serier.
 
Skruvad brittisk humor finns det också gott om. The Office, serien med den otroligt pinsamma chefen David Brent är ett exempel på en sådan. David Brent är så pinsam att man som tittare skruvar sig i soffan. Det finns även en amerikansk och en svensk version av denna serien. Själv gillar jag endast det brittiska originalet.
  
Givetvis finns alla dvd-boxarna som nämns ovan, att låna på biblioteket plus en hel del andra bra filmer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar