Doppler av Erlend Loe

Eftersom jag läser för att bli road är det en ständig jakt på böcker som uppfyller detta krav. Det är inte helt lätt. Satt på tåget och läste Kristin Hannas senaste Den frusna trädgården och se det gick inte alls. Dysfunktionell familj, elak mamma med stor hemlighet och älskad döende far. Väldigt gripande och deprimerande. Så det fick bli inköp av ny reselitteratur fortast möjligt. I butiken hittade jag Doppler av Erlend Loe. Efter att ha läst Kurt i Kurtby av samma författare var jag rätt säker på att inte få någon deprimerande läsning. Kurt i Kurtby är för övrigt klassad för barn upp till 9 år men jag tror att vuxna nästan har mer behållning av den. Doppler är hur som helst en bok i samma stil. Den duktiga Doppler gör under en cykeltur en rejäl vurpa i skogen och efter detta omvärderar han hela sitt liv. Han tänker på hur han prioriterat i sitt ”tidigare” liv.
Jag ogillade att det försiggick saker i världen som djupast sett gjorde att det jag la tankekraft på blev bagateller. Jag hade inte bara perspektiven i oordning, jag ville inte ordna dem. I veckor irriterade det mig att de inte kunde vänta med bombandet där nere tills vi var klara med badrumsrenoveringen.
Eftersom han känner en frid av sällan skådat slag där han ligger i skogen med cykeln över sig bestämmer han sig för att detta är hans nya hemvist. Han lämnar allt bakom sig och bosätter sig i skogen. Ett uppror mot konsumtionshets och föreställningar om hur allt skall vara.
Doppler är en dråplig bok och väldigt underhållande, men faktiskt lite tankeväckande också. Vad är det egentligen som är viktigt?
Efter Doppler har jag på inrådan av Ylva (läs blogginlägg!) börjat läsa Rov av Sharon J Bolton. Jäkligt bra!

1 kommentar:

  1. Loe är en pärla att återkomma till. Inte minst den (snart) klassiska Naiv Super. En bok att återvända till!

    SvaraRadera