Bokberättar-SM

Den 12 november ska bibliotekarien Mia Dimblad, som arbetar med skönlitteratur & program på Hässleholms stadsbibliotek åka till Strängnäs för att delta i Bokberättar-SM. Vi på bibblan hejar på henne, men vi undrar över några saker:

Vad är Bokberättar-SM för något?
Det är den första officiella SM-tävlingen i bokberättande för just bibliotekarier. Syftet är att uppmuntra till att förmedla litteratur muntligt för en vuxen publik, och att skapa ett intresse kring bibliotekens litteraturförmedling.

Varför har du anmält dig?
För att jag vill utmana mig själv med någonting som jag tycker är väldigt roligt med biblioteksarbetet.

Hur funkar det?
Det är 16 bibliotekarier från hela landet som har anmält sig. Det finns en jury som tillsammans med publiken utser två vinnare. Det är en obligatorisk del då man ska berätta om "Kejsarn av Portugallien" endast för juryn, 8 personer går sedan vidare till den publika delen och får då berätta om en valfri svensk roman.

Vilken roman har du valt till den publika delen?
No comments. Men jag kan berätta att rubriken är: "I en annan del av Malmö"


Vad vinner man?
Jag vet inte... Äran & en pokal!



Lycka till Mia önskar vi!

2 kommentarer: