Kakor

Om man som jag gillar att baka kakor (och att äta dem) så är det alltid lika roligt att öppna en ny bok med kakrecept. Den senaste boken som jag ägnat mig åt är 277 sorters kakor av Jan Hedh. Hedh, som är både bagare och konditor, har en gedigen bakgrund i branschen och har gett ut böcker både om choklad, bröd och kakor. Nu är kanske inte hans böcker de första jag plockar fram om jag ska fixa något snabbt till fikat utan då kanske en klassiker som Sju sorters kakor får duga. Nej, recepten i Jan Hedhs böcker kräver både tid och planering men lyckas man med sitt bak så är resultatet oftast bättre. Vill man inte provbaka något i boken så kan man ägna sig åt att frossa i alla foton, tagna av Ulf Widell. En varning är dock på sin plats: man blir kaksugen!


En avknoppning till tidigare nämnda
Sju sorters kakor är Sju sorters julkakor av Cecilia Vikbladh. Det är en bok fylld av klassiska recept men också en hel del nytt. Cecilia Vikbladh skriver i inledning till boken; "Lusten att börja baka julkakor kommer smygande i takt med att julmusiken börjar strömma ur butikernas högtalare". Julmusik har jag inte hört någon ännu, men lusten att börja baka inför julen börjar så smått infinna sig.


Således avslutades helgen med mjuk pepparkaka, kryddig och luftig,
från Hedhs bok, en kopp kaffe och ett avsnitt av den engelska serien Foyle´s war. Även denna finns att låna på biblioteket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar