Fallvatten

En del böcker lånar man hem, tittar på, lägger åt sidan och tänker att man ska läsa den senare men lämnar slutligen tillbaka den oläst. Sällan lånar man boken igen utan den blir en av alla de böcker som man känner att man egentligen skulle vilja läsa men det blir helt enkelt inte av. Detta händer mig ibland och jag tror att det är endast vid ett fåtal gånger som jag faktiskt har lånat boken igen och läst den. En bok som har varit hemma och vänt hos mig två gånger är Mikael Niemis Fallvatten men den sista gången jag lånade den så läste jag den också och det är jag glad för att jag gjorde.

De flesta av oss tror nog att det inte är någon större risk för att en naturkatastrof ska drabba Sverige. Det finns ingen större jordbävningsrisk, inte heller några aktiva vulkaner och hittills har vi varit relativt förskonade ifrån större översvämningar även om det förekommit några stycken. I Niemis Fallvatten finns däremot ett scenario beskrivet som faktiskt skulle kunna inträffa, att någon av de dammar som reglerar vattnet i de utbyggda älvarna, skulle brista och släppa ut de enorma mängder vatten som finns där.

Handlingen är som följer; Under hela hösten har det regnat i trakterna kring Luleälven. Vattenmagasinen är överfyllda och en dag så händer det som inte får hända, Sourvadammen brister och likt en tsunami forsar stora mängder vatten ut. Strömmen slås ut, mobiltelefonerna fungerar inte och många överraskas av vattnet som tar med sig allt i sin väg. I berättelsen finns några personer vars kamp man får följa på nära håll, till exempel Vincent Laurin som precis hinner lyfta med sin helikopter, Adolf Paaval som i sin bil försöker köra ifrån vattnet men kör i diket och inte kommer undan. Lena Sundh som står vid vattnet och målar akvarell och Lovisa Laurin som är på väg till sin pappa Vincent. Katastrofsituationen som uppstår tar fram både det bästa och det sämsta hos människorna. Visst finns det de som sträcker ut en hjälpande hand till andra men det finns också de vars beteende väcker obehagskänslor. När den civiliserade fasaden rämnar och människor gör saker som ligger långt ifrån vad som är acceptabelt.

Berättelsen utspelar sig under en dag och är bitvis riktigt spännande och svår att lägga ifrån sig. Slutet är kanske lite väl abrupt för min smak men man får i alla fall veta hur det går för huvudpersonerna. Jag tror att det skulle gå att göra en bra och spännande film av boken.

Fallvatten finns att låna på biblioteket.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar