Norges nationaldag

I skrivande stund är det Norges nationaldag. När jag skyltade med norska författare i morse kom jag att tänka på att några av de böcker, jag läst, som gjort störst intryck på mig är skrivna av norska författare.Jan Kjærstads Förföraren läste jag för många år sedan. En tjock tegelsten som jag aldrig ville skulle ta slut. Som tur var fanns det två böcker till i serien, Erövraren och Upptäckaren.  Jan Kjærstad  har som tema i böckerna att ett liv ser olika ut beroende på vem som berättar om det. Berättarperspektivet skiftar därför i alla tre romanerna. Den första delen, Förföraren, får vi lära känna Jonas Wergeland, som en god och oskuldsfull människa.
I den andra delen, Erövraren, vidgas bilden. Det finns osympatiska drag hos Wergeland. En erövrare kan kanske inte vara helt igenom sympatisk.

I den tredje delen, Upptäckaren, tvingas Wergeland att upptäcka sig själv, reflektera över vem han är och det gör ont. Den yttre handlingen för hela trilogin, ett dödsfall, står i centrum i den sista boken.
Erlend Loe kom jag först i kontakt med när jag jobbade som skolbibliotekarie, då med den totalt skruvade boken, som av någon anledning är klassad som barnlitteratur, Kurt i Kurtby. Senare har jag läst hans vuxenböcker, men stilen går igen. Fruktansvärt roliga men med stark kritik mot samhället och oförmåga att tänka själv.Jo Nesbøs Huvudjägarna lyssnade jag på som ljudbok när jag körde till och från jobbet. Den var så fruktansvärt spännande att jag var tvungen att kombinera det med läsning av boken när det var rast på jobbet.
Så mitt tips är låna hem en norsk och läs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar