Den bruna maten

Bilden är lånad från bloggen
Den bruna maten
Det är säkert fler än jag som kommer ihåg de röda receptboxarna som fanns i ganska många hem på 70-talet, kanske finns de kvar ännu hos någon. Hemma stod en sådan i köket och jag tyckte att det var ganska spännande att bläddra ibland alla korten. Jag kan inte minnas att jag såg några konstiga maträtter bland dem men å andra sidan kan jag inte heller komma ihåg om korten någonsin användes. Jag har inte så många minnen av 70-talets mat mer än att jag kommer ihåg att mamma envisades med att laga en efterrätt som kallades Klappgröt och som bland annat bestod av mannagryn och lingonsylt. Urk, är väl det omdömet jag hade då (och nu) om den kombinationen. En annan rätt som jag kommer ihåg att vi hade var något som kallades Fläskalåda och som bestod av skivat fläsk, potatis och äggstanning. Inga direkta kulinariska höjdpunkter, men tillsammans med lever i olika former så är det vad jag kommer ihåg av 70-talets mat. Troligen enbart för att det inte var särskilt gott.


Så det var med ett visst nöje jag öppnade boken Den bruna maten- sanningen om 70-talets kokkonst. I boken hittar man recept från de ovannämnda receptboxarna och om man vill frossa i recept på osannolika kombinationer av ingredienser och läskiga maträtter så kan man ha ett visst nöje av boken. Bananer, gelatin, kål och buljongtärningar är flitigt förekommande eller vad sägs om; Bananer i skinkrock, Skinkägg i gelé och Färserat vitkålshuvud. Inte direkt något som jag blir sugen på. Eller varför inte Senapspanerade grisaknorrar med kumminpantoffler. Som sagt var, recepten lockar inte till någon matlagning, men familjen Brun har testat och betygsatt alla de maträtter som finns med i boken.

Nu tror jag inte att recepten i boken på något sätt är representativa för 70-talets kokkonst, utbudet i affärerna såg helt annorlunda ut än vad det gör idag och husmanskost var det som åts i de flesta hem. Kanske var de udda rätterna ett försök att skapa lite nya spännande rätter, däremot är jag osäker på om någon verkligen tillagade dem. Jag är i alla fall glad för att det idag finns en bredd båda bland råvaror och recept att välja på även om vanlig husmanskost räcker långt. Och vår röda receptbox hamnade efter många år på soptippen. Det är nästan så att jag önskar att den sparats så jag kunde bläddra genom den igen....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar