Deckar-nostalgi

Agatha Christies och  Maria Langs böcker var de första vuxendeckarna som jag läste när jag var i början av tonåren. Trevliga pusseldeckare i mysiga miljöer är mitt minne av dem. Att de skulle frossa i massa blodiga detaljer som många nutida deckare gör, har i alla fall inte jag något minne av, men det var ju några år sedan jag läste dem. Maria Lang, eller Dagmar Lange som hon egentligen hette, debuterade med boken Mördaren ljuger inte ensam och gav därefter ute en bok årligen fram till 1990. I Mördaren ljuger inte ensam introduceras kriminalkommisarie Christer Wijk och boken är också en av de som nu släppts på nytt.


Förutom av nostalgiska skäl så tycker jag att omslagen är så snygga på de nya utgåvorna att jag skulle kunna köpa dem bara av den anledningen.

Sex av Maria Langs deckare ska eller har filmatiserats på nytt med Ola Rapace i rollen som Christer Wijk och Tuva Novotny i rollen som Puck. Den första filmen, som är den ovannämnda Mördaren ljuger inte ensam, har premiär den 8 mars. Det är bara att hoppas att filmatiseringen fångat det 50-tal böckerna utspelas i, både vad gäller miljön och kläder.


Maria Lang var en av Sveriges populäraste deckarförfattarinnor men hon var också en av de mest kritiserade. Maria Lang dog 1991.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar