Den svåra konsten att vara kvinna


Åttonde mars är det internationella kvinnodagen och ett perfekt tillfälle att pusha för Caitlin Morans makalösa Konsten att vara kvinna. Jag vet att jag inte är den första att lovebomba detta ... ja, detta geni (jo, jag vill faktiskt gå så långt), detta vanvettigt roliga geni som i varje kapitel slår huvudet på spiken angående diverse underliga företeelser vi kvinnor normaliserat och gjort till våra, och dessutom gör det med en överväldigande humor och sällan överträffad formuleringsförmåga.
Moran beskriver utifrån sitt eget liv, sina tonår (när hormonerna började invadera hennes kropp och hjärna och göra henne till kvinna), sina upplevelser och iakttagelser vad som förväntas av en kvinna; hur man ska vara när man är kvinna. Kapitlen heter sådant som "Jag får päls", "Jag börjar blöda" och "Jag vet inte vad jag ska kalla mina bröst" och jag kan uppriktigt säga att jag verkligen skulle respektera och tycka hemskt mycket om den man som sätter sig ner och läser denna bok, trots de kanske avskräckande rubrikerna. Det skulle vara så underbart uppfriskande med en man som är intresserad av att ta del av kvinnligheten - inifrån, så att säga.
Caitlin Moran skriver lättsamt och drivet om ett stort och viktigt ämne, man dras in i texten och skrattar så gott som oavbrutet av hennes gudomligt fria associationer, samtidigt som man nickar igenkännande. Jag skulle kunna citera Moran i timmar, men ska nöja mig med följande, som hon i kapitlet "Jag får päls", där hon häpet konstaterar hur borttagandet av allt hår på kvinnans kropp blivit normalt och hur man betraktas som ett ufo, ett ohygieniskt och äckligt ufo, om man inte sällar sig till den släta skaran. Moran slår ett slag för "en rejäl muff" och kallar sig retromuffare. Det kan man skratta gott åt, men man sätter skrattet i halsen när man fortsätter läsa:
Nu för tiden är det liksom allmänt vedertaget att kvinnor ska vaxa sig. Det har aldrig varit någon debatt om det. Plötsligt var det bara så - och vi kom oss aldrig för att snacka om det.
Nej, just det. Och varför inte? Är vi så skräckslagna inför den egna kroppen och risken att betraktas som oattraktiva och äckliga av andra?
Låna hem Konsten att vara kvinna - även om du är man; ja, kanske framför allt om du är man (i synnerhet om du någonsin gett bort blommor på internationella kvinnodagen) och fundera vidare på denna och andra frågor. Om inte annat så kommer du att ha fruktansvärt roligt.

Är du kvinna och undrar om du är feminist eller ej - gör Caitlin Morans snabbtest nedan:

"Stick ner handen i byxorna. 
a. Har du slida?
b. Vill du bestämma över den själv?
Om svaret på båda dessa frågor är ja: Grattis! Du är feminist."

Konsten att vara kvinna av Caitlin Moran finns på biblioteket.

1 kommentar:

  1. Boken har onekligen sina poänger. Läste den när den kom i höstas och minns att jag skrattade ganska mycket och ibland var igenkänningsfaktorn hög. Och ja, enligt Morans test är jag definitivt feminist.

    SvaraRadera