Adventskalendern: lucka tjugoett

Idag blir det ett musiktips!

50 words for snow med Kate Bush

Den här skivan släpptes för precis två år sedan och jag har lyssnat på den fler gånger än jag kan räkna. Flera år på raken hade det varit oerhört snörika vintrar i Storbritannien (precis som här) och därför blev det ett helt album om just snö. Alla sångerna är långa (allt från 7 till 14 minuter) och alla handlar på något sätt om snö.
 I en sång är det en snöflinga som berättar hur den faller och närmar sig den han sjunger till ("I think I can see you. I see your long white neck"), i en annan är det en kvinna som gör en snögubbe som sedan hälsar på henne i hennes sovrum, men på morgonen är han borta och allt osm finns kvar är genomblöta lakan.
Kate Bush har gäster på skivan och min favorit är Stephen Frys gästspel på titelspåret, där han läser upp 50 nonsensord för snö ("shimmerglisten", "sliparella") och Kate sjunger refrängen.


Det är ett oerhört finstämt album som inte bara blir bättre för varje lyssning utan faktiskt också kräver lite tid och engagerat lyssnande. Och trots att den handlar så mycket om vinterväder och snö funkar den också andra årstider, tro mig - jag har testat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar