Spontantipset

I fredag var det dags för det första Spontantipset på bibblan. Tanken är att det varje fredag eftermiddag vid halv 3 ska presenteras något aktuellt. Det kan vara en bok, en film, ett arrangemang eller kanske en dikt. Först ut var boken "Den tomma stolen" av Joanne K Rowling. Jag erkänner att jag inte gjorde min plikt som bibliotekarie, man berättar aldrig om böcker som man själv inte läst. Huvaligen, tur att inte fler var på plats! Nu skulle det ju inte vara bokberättarSM eller något dylikt, då är det ju inte längre spontant, men helst ska man ju ha koll på det man berättar om. Nåväl, inledning och läsning av ett stycke hann vi med på de 10 minuter som stod till förfogande. Hade jag läst boken hade jag nog uttryckt mig på ett annat sätt. Kort sagt, det är inget mästerverk och dialogerna är som hämtade ur vilken B-film som helst, men jag läste ut den! Och det gäller minsann inte alla böcker nuförtiden. Det finns inte så många romaner om kommunalpolitik i småstaden och det märks att Rowling är engagerad i sitt ämne, men, när det gäller en bok om småstaden tänker jag  satsa på Monika Fagerholms senaste Lola uppochner i stället. Aldrig har småstadens släpiga dynamik, brådsvärta och humor framträtt så sanna som här, lovar omslaget. Jag tror mer på att det är en stor roman om en liten stad än Rowlings. Håll utkik efter nästa Spontantips på bibblan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar