Niceville

Jag har tidigare skrivit i bloggen om Kathryn Stocketts bok Niceville (The help) och filmen som baseras på boken. Kort sammanfattat handlar boken/filmen om Skeeter Phelan som efter sina universitetsstudier återvänder till hemstaden Jackson. Skeeter, som vill bli journalist, beslutar sig för att försöka övertala några svarta hembiträden att berätta om sina arbeten hos vita familjer. Hon lyckas få Aibileen Clark och Minny Jackson, som arbetar eller har arbetat hos Skeeters bästa väninnor, att ställa upp. Att genomföra ett sådant projekt under 60-talet i den djupt segregerade amerikanska södern är inte riskfritt för någon av dem. För Skeeter kan ett avslöjande innebära att hon utesluts från sitt sociala umgänge men för Minny och Aibileen är det förenat med fara för livet. Under stort hemlighetsmakeri träffas de tre kvinnorna hemma hos Aibileen och Skeeter får ta del av deras berättelser.



Filmade böcker brukar inte alltid bli så lyckade när de filmatiseras så det var med viss reservation som jag satte mig ner för att titta på filmen. Jag blev positivt överraskad, för även om den inte är riktigt lika bra som boken, så tyckte jag att den var mycket sevärd.

Octavia Spencer, som spelar Minny Jackson, fick en Oscar för bästa kvinnliga biroll. Den var hon värd.

Filmen och boken finns att låna på biblioteket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar