Nya filmer

Allt eftersom dagarna går, kryper våren allt närmre. En tid som säkert fler än jag ser fram emot. När jag tänker på våren så tänker jag på soliga ljumma dagar. Dagar då man riktigt känner hur naturen och växtligheten vaknar till liv. De dagar med snålblåst och iskallt vårregn har i alla fall jag en förmåga att i tanken förtränga.

Men än så länge ligger det snö på marken och tycker man det är trist så kan man ju alltid titta på en film. Biblioteket har en hel del filmer att välja bland och det kommer också några nya att se fram emot.

Boken En dag av David Nicholls blev omåttligt populär och att det skulle bli en film av den var inte så svårt att gissa. Anne Hathaway och James Sturgess spelar Emma och Dexter. Filmen kommer till biblioteket i mars.





En bok som jag verkligen gillade när jag läste den är Niceville av Kathryn Stockett. Boken utspelar sig i den amerikanska södern under tidigt 60-tal. Skeeter Phelan återvänder hem efter sina universitetsstudier och beslutar sig för att intervjua svarta hembiträden och låta dem berätta sin historia. Något som i det djupt segregerade södern är förenat med livsfara och därför måste ske i hemlighet. Filmen kommer i mars.

Intresset för Jane Eyre tycks aldrig avta och en ny film kom 2011 där huvudrollerna görs av Mia Wasikowska och Michael Fassbender. Det har gjorts några filmer men min favorit är tv-serien från 1983 med Timothy Dalton och Zelah Clarke i huvudrollen. Andra har säkert någon annan favorit. Jane Eyre-nörd som jag är har jag själv köpt filmen (inte sett den ännu) men till biblioteket kommer den i februari-mars.



Det ska bli intressant att se hur de lyckats med filmerna. Min erfarenhet av filmade böcker är att boken oftast är bättre. Det är så mycket som ska stämma om man läst boken innan man ser filmen. Förmodligen har man själv gjort sig en bild av huvudpersonerna och den bilden får inte avvika hur mycket som helst för att jag ska tycka att filmen är ok. Sedan finns det så mycket i böckerna som inte ryms i en film, för att inte tala om alla de tankar, känslor och inre monologer som böckernas huvudpersoner har. Allt detta kan vara svårt att överföra eller få med i en film.

Andra filmer som kommer i vår är till exempel Simon och ekarna som baseras på Marianne Fredrikssons bok med samma namn, samt kritikerrosade Apflickorna av Lisa Aschan.

Välkomna in och låna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar