Pralin-ätar-böcker


Några år gammal är Emma Hambergs Baddaren. Jag har gått och sneglat på den ett tag men tänkt att den nog inte var värd mödan, men så fel. Både miljö och handling är som en saga. Utspelar sig på ett gammalt slott på en underskön halvt bortglömd ö. Där har en stor konstnär (odjuret) bosatt sig med sin unga hustru (skönheten) också hon konstnär men med prestationsångest. För att råda bot på detta startar hon en simskola och de personer som anländer, journalisten (den onda häxan), den unga snygga killen (prinsen) och den fula tönten (grodan), sätter igång en serie händelser som bryter förtrollningen för alla inblandade och sedan levde de lyckliga i alla sina dagar.

Nåja det var min lilla analys, men det är en riktigt mysig bok som man kan ägna en lugn pralinätande söndag åt.


En annan pralin-ätar-bok är Lisa Jewells The making of us eller, som den heter på svenska, Syskonmakaren. Eftersom jag snubblade över den i ”ny-snurran” på biblioteket där den stod i sin snygga brittiska layout, har jag läst den på engelska. Jag upptäckte sedan att den faktiskt finns på svenska också (dock inte lika snygg).


På ett hospice ligger en man för döden, han är far till barn som han aldrig träffat. Nu kallar han dem till sig. Syskonen är en samling vilsna människor som alla kommit till genom att deras biologiska far donerat till en spermabank. Lydia, överdådigt rik efter att ha uppfunnit en luktlös färg, men som lever ett ensamt liv i sitt monstruöst stora hus. Dean, som försöker förtränga sitt eget barn, Robyn, som efter att ha levt sitt dittills varande liv som en prinsessa plötsligt förlorar fotfästet i tillvaron. När de slutligen möts är det som om allting faller på plats.


För mig har boken varit som pralin-ätning hela veckan, som att se en grymt bra film som aldrig tar slut. Det känns som att jag har hittat en ny favoritförfattare och det bästa är att hon har skrivit många böcker (och de finns på biblioteket..).

1 kommentar:

  1. Vad kul! Lisa Jewell är en av mina favoriter, den här är bäst hittills. Men prova Våga flyga och The truth about Melody Browne, de är också jättebra.

    SvaraRadera