Boktips från proffsen v. 27

Här kommer våra boktips som publicerades i Norra Skåne och Skånska Dagbladet den 4 juli:

Mitt första boktips blir Katja Kettus bok Barnmorskan. Boken utspelar sig under Lapplandskriget, 1944-45 i Petsamoområdet i norra Finland. Den självlärda barnmorskan Vindöga, som lever under mycket svåra förhållanden, förälskar sig i den tyska SS-officeren Johannes Angelhurst. För att hon ska kunna få vara i närheten av honom så tar hon tjänst i ett tyskt fångläger där hon både bevittnar och utför fruktansvärda saker. Kettu skriver med ett mustigt språk, vilket kan vara bra att veta innan man griper sig an denna bok. Det är skitigt, äckligt och brutalt men det är en fantastisk historia som berättas. Berättelsen är lite snårig i början eftersom berättarrösterna, tiden samt plats skiftar, men ganska snart så kommer man in i historien och sammanhangen klarnar. Jag tycker att boken var en riktig läsupplevelse! 

Sommaren är något som i alla fall jag förknippar med deckare, även om jag läser deckare året runt. Så mitt andra boktips blir en deckare; Svarthuset av Peter May.  Bokens huvudperson Fin Mcleod återvänder till ön Isle of Lewis (en liten ö i de Yttre Hebriderna) för att utreda om ett mord som skett på ön har kopplingar till ett mord i Edinburgh. Fin, som själv växt upp på ön, men som inte varit där på många år, inser snart att inte mycket har förändrats och att gamla konflikter ännu ligger och pyr. För Fin blir återvändandet en motvillig resa tillbaka i tiden. Precis som i många av mina deckar-favoriter så är det inte deckarhistorien i sig som får mig att tycka om boken utan snarare person- och miljöskildringarna. Boken är första delen i en trilogi och del två, Lewismannen, kommer till hösten.

Ingen har väl undgått att det i år är hundra år sedan första världskriget startade. Hundra år då mänskligheten borde ha blivit lite klokare kan man tycka och undvikit allt vad krig heter. Men det krig som skulle göra slut på alla andra krig blev istället en orsak till andra världskriget och efter det har vi sett en hel del andra krig och konflikter. Mitt sista boktips blir därför Peter Englunds bok Stridens skönhet och sorg, en bok där nitton människor som på olika sätt deltog eller berördes av första världskriget får berätta sina historier. Boken bygger på brev, dagböcker och memoarer som de lämnat efter sig och är intressant eftersom det är vanliga människors upplevelser och vardag som vi som läsare får ta del av.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar