Boktips från proffsen v 26

Här kommer våra boktips som publicerades i Norra Skåne och Skånska Dagbladet den 28 juni: 

Som inköpare och ansvarig för avdelningen filosofi och psykologi på biblioteket, stöter jag ständigt på intressanta böcker i ämnet. På sistone har jag fastnat för böcker som handlar om hjärnan och den forskning som bedrivs på det området. Vad är det som får oss att må, tänka och bete oss på det sättet som vi gör? En som skrivit en bok om detta är Katarina Gospic, hon driver bland annat ett eget företag inom vilket hon arbetar med hjärnforskning. Hon var en av förra årets sommarpratare och jag blev väldigt imponerad av henne då. Så ung (född 1984) och så kunnig. Hennes bok Den sociala hjärnan gjorde mig inte mindre imponerad. Hon fokuserar framförallt på hur vår hjärna styr oss att vara en del av en social gemenskap. Kärlek, generositet och samarbete är våra bästa överlevnadsstrategier. Hon beskriver utförligt hur olika hormoner och receptorer påverkan på oss och styr oss in i ett socialt sammanhang. Ett kapitel handlar om förälskelse och vad som händer i hjärnan då, hur endorfiner och dopamin får oss att vilja fortsätta träffa den vi blivit förälskade i och hur oxytocin får oss att hålla ihop när den första förälskelsen lagt sig. Det känns som att vi är utsatta för en konspiration av vår egen kropps kemi. En som är inne på samma ämne är Ulf Ellervik i sin bok Njutning. I den avhandlas förälskelse och sex i termer av hur höga halterna av testosteron är under olika skeden. Ulf Ellervik är professor i bioorganisk kemi och boken handlar om hur vår upplevelse av njutning till stor del handlar om kemi.  I sin tur gör njutning oss lyckliga, som författaren själv skriver: ”jag valde därför att fokusera på njutning –  all den kemi som gör oss lyckliga”. Båda böckerna är väldigt intressanta och skrivna på ett sätt som gör att det är nästan omöjligt att sluta läsa. Men de får mig att fundera vidare på alla ”självhjälpsråd” som florerar i tidningar och diverse självhjälpsböcker. Funkar det verkligen att bli lycklig genom att till exempel stå framför spegeln och tala om för sig själv att man duger? Får det igång några kemiska processer som leder till lycka och välbehag? Stephen Briers är en brittisk psykolog som har skrivit boken Psyksnack! Stick hål på självhjälpsmyterna. Han ger mig svar på mina funderingar. På ett mycket sympatiskt vis tar han livet av myt efter myt, men ger samtidigt svar som stämmer väl överens med det de två föregående författarna redogjort för. 


Tora Carserud

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar