Rapport! En bok om mönster

Den senaste veckan har jag frossat i mönster i Lotta Kühlhorns bok Rapport! En bok om mönster. Lotta Kühlhorn är nog en av Sveriges mesta mönsterkonstruktörer och många bokomslag pryds av hennes alster. Rapport är en mycket inspirerande bok hon beskriver hur hon jobbar när hon skapar mönster. Hon har en del ganska roliga tekniker, ett rutmönster föreställer till exempel hennes hantering av sitt höga blodtryck. De gröna rändernas bredd motsvarar träningstiden de olika dagarna, de rosa visar kalorifördelningen under dagen och den gula randen är andelen blodtryckssänkande medicin. Snacka om en person som verkligen lever med mönster. På slutet av boken finns 10 projekt att göra själv med konkreta tips på hur man kan bygga upp mönster och hur det sedan går till att får det tryckt på olika ting, bricka, disktrasa, tyg…mm. Jag bara älskar boken. Det känns som en bok jag vill återkomma till gång på gång, bara för att bli glad, inspirerad och så hoppas jag förstås att jag någon gång tar mig tid att försöka göra ett eget mönster. Så trots att jag har bestämt mig för att inte köpa fler böcker tror jag att den här får vara ett undantag, jag VILL ha ett eget exemplar.  Men den finns ju såklart att låna på biblioteket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar