Deckare i sommargrönskan

Det bästa som fanns när jag var yngre och hade sommarlov, var att cykla till bibliotekt, ladda upp med en bunke böcker och sedan hem igen för att tillbringa långa lata sommardagar, ute eller inne, med den bästa av alla sysselsättningar: att läsa!

Att läsa deckare är något jag förknippar med sommar och sommarlov. Jag läser visserligen deckare året runt men på sommaren har den sin givna plats.Min första deckarbekantskap var Agatha Christie och jag kan fortfarande känna den sommarlovskänslan jag hade då, när jag någon gång håller hennes böcker i min hand.

Deckaren har som genre fått ett rejält uppsving och idag är det inte "fult" att läsa deckare längre. Intresset för deckare är stort och det ges ut en mängd varje år. Att hitta riktigt bra deckare i denna störtflod är inte alltid så lätt. Själv läser jag mest brittiska deckare men även en och annan svensk slinker ner. Någon favoritförfattare har jag nog inte men det finns några författare vars böcker jag oftast ser fram emot att läsa. Här kommer några tips:

Ian Rankins böcker om kommissarie John Rebus
Ann Cleeves böcker om polisen Jimmy Perez
Reginald Hills böcker om poliserna Dalziel och Pascoe
Elly Griffiths böcker om arkeologen Ruth Galloway

Håkan Nessers fyra böcker om kommissarie Gunnar Barbarotti
Åsa Larssons böcker om åklagare Rebecca Martinsson

Och sedan har jag en svaghet för Jan Mårtensons böcker om antikhandlaren Johan Kristian Homan. Inte för att jag egentligen tycker att de är så bra, utan det är kombinationen deckare-antikviteter-mat som gör att jag läser dem. Det är samma sak som med att titta på Morden i Midsomer på tv, storyn är oftast inget vidare men miljöerna är svårslagna.

Men lika ofta som jag gillar att läsa deckare blir jag trött på att läsa deckare. Vilken tur att det även finns andra böcker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar