En kort berättelse om traktorer på ukrainska


Jag som i vanliga fall är en hemskt dålig bibliotekarie som knappt läser böcker har faktiskt just läst "En kort berättelse om traktorer på Ukrainska". Min far försökte få mig att läsa den för många år sedan men jag kände stark skepticism med tanke på titel. Dock en kväll när lusten att läsa plötsligt föll på stod den där så påpassligt i bokhyllan att jag gav den en chans. Det är en helt underbar liten historia.


Nadjas far har med en dåres envishet bestämt sig för att gifta sig med en 36 årig ukrainsk kvinna med stor byst och rosa tofflor. Själv är han 84 och har egentligen inte mycket att erbjuda sin brud mer än uppehållstillstånd. För att förhindra detta allierar sig Nadja med sin fruktade storasyster och sedan följer en kamp om att bli av med den nya svärmodern. Samtidigt vävs faderns berättelse om den ukrainska traktorindustrin in i historien. Så smånigom länkas historierna samman när exmannen dyker upp i form av ukrainsk ingenjör, som tar den okörbara skitbilen på faderns gräsmatta och kör hem till Ukraina.
Boken finns såklart på biblioteket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar