"Homeros på speed"


Jeppe Brixfolds bok "Brott & Framgång" börjar i ett uppskruvat tempo. Huvudpersonen, en dansk man, är plötsligt synlig i all fransk media där han anklagas för ett mord på en kvinna i Paris, hans före detta flickvän. Ett mord han inte känner sig vid. I panik flyr han i en stulen bil ut från staden till den franska landsbygden. Han hamnar på ett slott där han träffar en prinsessa som han förälskar sig i, men helt plötsligt har han vandrat över Pyréenerna där han arbetar med att hugga ned träd. I de spanska bergen förvandlas hastigt och lätt till Alexander den store.

Ja, det är en galen bok på många sätt, en helt fantastisk bok enligt mig. När jag började läsa den kom jag snabbt in i den på grund av det snabba tempot, men jag blev lite tveksam för om den skulle fortsätta på samma sätt igenom hela boken i stil med Jack Keruacs "On the road", med supande, drogande och lösdrivande män och plötsligt spännande möten (vilket inte är min favoritgenre). Men istället fungerar de oväntade och galna svängarna där huvudpersonen byter skepnad och miljö så bra att det inte går att lägga ifrån sig boken.


Ett tips är att lyssna på Louise Epsteins intervju med Brixfold i radioprogrammet Biblioteket.

Se om boken finns inne på biblioteket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar