Kort intervju med Arkan Asaad inför författarbesöket den 3 mars


Tre snabba frågor till Arkan Asaad, författare och ambassadör för Reach for Change, som kommer till Hässleholm kulturhus 3 mars kl. 19 för att prata om sin bok och sitt arbete mot tvångsäktenskap. 
 

1. Är Stjärnlösa nätter en självbiografi?


-          Stjärnlösa nätter är ingen självbiografi. Det är en roman med fiktiva karaktärer men berättelsen är baserad på mitt eget liv. Amar finns inte i verkligheten men hans erfarenheter delas av många i verkliga personer. Han är en ingång till mångas berättelse.
-          För mig blev skrivandet det verktyg som jag behövde för att bearbeta mitt liv och förstå min historia i ett större sammanhang. Genom skrivandet fick jag igång en oändlig dialog med mig själv och prosan blev den naturliga formen.

 
Amar i boken ville ju bli filmregissör, har det också varit din dröm?
-          Från början fanns tanken att göra en film av min berättelse, men jag insåg snabbt att litteraturen är mer obegränsad. Jag behövde inte tygla mig utan kunde mer utförligt beskriva situationer och händelser. Filmen är en mer komprimerad form av berättande.

-          Men nu har det gått varvet runt och jag precis skrivit färdigt långfilmsmanuset till boken Stjärnlösa nätter. Det blir premiär under 2015.

2. Är det någon ny bok på gång?


-           Jag håller på att färdigställa min andra roman, denna gång är det fadern och hans liv som är i fokus. Det kommer att bli en prequel till Stjärnlösa nätter och utspelar sig 30 år tidigare. Det är en helt annan bok och så underbart rolig att skriva, speciellt som jag gör det tillsammans med min far.
Vilken litteratur har betytt extra mycket för dig?

-        Det är många klassiker som jag gillar men jag vill speciellt nämna Guy de Maupassant. Hans noveller är helt underbara och känns inte alls gamla. Hans skrivande är så visuellt och det är så bra tempo i hans berättelser. En annan viktig författare för mig är Lian Hearn ( australiska författaren Gillian Rubinsteins pseudonym, reds anm) Hennes berättelser om klanen Otori i ett feodalt Japan förenar fantasi och verklighet med mystik och jag tycker att hennes karaktärer är så levande att det känns som jag kan ringa och prata med dem här och nu.

3. Vad har varit de avgörande händelserna/viktigaste komponenterna i ditt liv för att du kommit dit du är idag?

-         Min instinkt att överleva och att aldrig stå kvar. Att använda de verktyg man har och aldrig gå in i en offerroll. Elitidrotten har hjälpt mig otroligt mycket. Att få kämpa för att nå sina mål och hela tiden hålla hoppet vid liv. Föreningslivet och idrottrörelsen hjälpte mig definitivt när jag hamnade i den situation jag gjorde och man kan inte nog poängtera hur viktiga de är för många ungdomars idag. De ger tillhörighet samtidigt som det stärker individuellt.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar