Min surdeg och Elisabeth Rynell

Tisdagen den 19 november är det dags för årets sista författarbesök i Hässleholm Kulturhus. Då kommer poeten och författaren Elisabeth Rynell. Jag är mycket glad och förväntansfull inför att denna fantastiska författare med hela Norrlands vemod som klangbotten i sitt skrivande, ska komma till Hässleholm. Hennes romaner är juveler som jag bär med mig ständigt. Boken Till Mervas, bara titeln har direkta tentakler in i mina känslor och tanken på den ger mig rysningar av lycka. Jag kan i min läsning återkomma till den, inte minst för att den ger mig möjlighet att gråta, och detta utan att jag känner mig lurad.
Men vad har då detta med min surdeg att göra? Jo en hel del. Surdegen har kontakt med döden i sin nedbrytningsprocess, men använder den kontakten för att skapa liv, precis som döden är ett ständigt närvarande och livskapande motiv i Rynells litterära landskap. Den blir bättre av att återanvändas och underhåller med sin närvaro min längtan efter mer, liv, ja, nytt bröd. Sist men inte minst, surdegen och Rynells författarskap har en historia som håller i längden.
I år har Elisabeth kommit med en ny bok som heter Skrivandets sinne och den är en essäsamling där hon fördjupar sitt tema ytterligare och, med ett eget uttryck hissar människoflagg. Missa inte möjligheten att lyssna och ta del av hennes erfarenheter. Tisdagen 19 november i Blå salongen kl 19 i Hässleholm Kulturhus.


Copyright/fotograf: Elias Österberg bilden hämtad från Albert Bonniers förlagsida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar