Lästips inför hösten

Jaha, då var hösten i antågande. Man märker det knappt under de hyfsat fina dagarna men kvällarna blir allt mörkare. Som tur var hittade jag en deckare som föll mig i smaken häromdagen. Det var Caroline Erikssons "Djävulen hjälpte mig". Om jag förstått det hela rätt ska förlaget Forum ge ut en hel serie som behandlar autentiska mord skönlitterärt och denna är först ut. Om Yngsjömordet har man redan hört, sett och läst en del men ändå fängslades jag direkt av denna roman som rymmer rätt mycket fakta om mordet. Författaren lägger bland annat in små kapitel från rättegången, men det är inte bara detta som gör boken läsvärd; jag tycker även hon skapar ett psykologiskt djup med sina fina personporträtt. Hon lyckas verkligen skapa liv i den här historien på ett mycket bra sätt. Närvarokänslan är hög. Jag tror att de flesta vid det här laget vet att mordet skedde i slutet av 1800-talet. Ett triangeldrama skapades här i och med sonens giftermål- han hade då redan ett incestuöst förhållande med modern. Det kan tilläggas att jag i somras städade i mina bokhyllor varpå jag hittade en faktabok från 50-talet av Yngve Lyttkens om detta mord. Jag grep mig an denna då och som beställning kommer sedan några veckor senare "Djävulen hjälpte mig" om samma mord. Även Lyttkens bok är läsvärd och kanske bra som komplement om man vill fördjupa sig i mordet. Vi har också denna bok på biblioteket och i den äldre upplagan ingår till och med en karta över gården där mordet skedde. Jag måste så klart nämna att vi också har Yngsjömordet på film i serien Skånska mord, så det är bara att komma in och låna och är "Djävulen hjälpte mig" utlånad går det ju bra att lägga en reservation på den.

 Yvonne,
 biblioteksassistent

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar