Mer om trädgård

Nu på våren finns det massor att göra om man har trädgård. Räfsa bort gammalt som legat över vintern, plantera och så nytt. Själv slutade jag att odla grönsaker för några år sedan, av besvikelse och lite lathet. Besvikelse över att grönsakerna aldrig såg ut som i de glättiga tidskrifterna och lathet för jag inser att det beror på att jorden säkerligen behöver förbättras. Men det hindrar inte att jag blir lite sugen på att försöka igen, nu när alla trädgårdsböcker åker fram. Svenska Dagbladets trädgårdsredaktör Agneta Ullenius har kommit med en ny bok, Grönsakslandet, där 22 lättodlade grönsaker beskrivs. Här får man veta om grönsakernas krav på jord och näring, när det är lämpligt att så och så vidare samt en mängd fina foton på frodiga grönsaker. Inspirerande!

Istället för grönsaker har jag blommor. På de senaste veckans morgonvandringar har trädgården varit en sorglig syn. Pingstliljor, smörbollar, tulpaner och vårkragar bugar mot marken som i respekt för vårens nyckfullhet. Ödmjukt slokar de, ödmjuka men inte knäckta. När temperaturen stiger så reser de sig stolt igen. De flesta men inte alla. Min löjtnantshjärta släpar tungt sina vita hjärtan i gräset och orkar inte resa sig. Men blommor i trädgården ger också mycket jobb. En bok som tipsar om hur man på sikt kan få en mer lättskött trädgård är boken Den naturlika trädgården av Susanna Widlundh. Ett sätt är att plantera växterna tätt. När de växer upp så täcks jorden och hålls därmed fuktig och ogräsfri.

En av mina favoritblommor är pionen. Pioner, praktfulla, väldoftande och med blommor som ibland är så stora att stjälkarna inte orkar hålla dem uppe, har en given plats i min trädgård. Pionen har en ganska kort blomningstid men om man väljer några olika pionarter så kan man få en blomsäsong som sträcker sig från vår, försommar och sommar. I Susanna Widlundhs bok Pioner kan man läsa om pionens historia, hur man odlar dem och se många foton på olika pioner.

Jag plockar sällan in blommor och sätter i vas eftersom jag tycker att de gör sig bäst där de står. Men om man vill ha idéer och inspiration till buketter eller dekorationer, vare sig man vill ha dem ute eller inne, är Linda Ihreskogs bok Lindas blommor en trevlig bok att bläddra i.

Alla böckerna, och fler därtill, finns att låna på biblioteket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar