Boktips från proffsen v 36


Det drar ihop sig till säsongens första möte i min bokcirkel. Jag har inte läst boken. Det är en dödssynd och därför funderar jag på att inte gå. Men man kan bli väldigt sugen på att läsa boken och trevligt brukar det vara.

Jag har dock läst andra böcker denna sommar. Tre kommer jag inte att glömma i första taget. Gemensamt för dem är en stark fysisk närvaro i text och innehåll. Den första är en dagbok.  Här manifesteras det fysiska redan i titeln Dagbok om min kropp. Nu är inte fråga om förmedlarens egen dagbok, författaren Daniel Pennac, utan en som fadern till en nära vän fört under nästan hela sitt liv. Vi får följa en ”vanlig” fransk mans vardag mellan 14 och 80 år speglat genom hans fysiska kropp. Många nya insikter om hur en man funkar inifrån men även total igenkänning. För mig har kroppens förgänglighet aldrig uttryckts mer klargörande och vi får följa med i hisnande kroppslig njutning och djupaste sorg ända in i kaklet på intimsfären.
 
Lika underhållande är inte huvudpersonen i Stoner. Här hamnar vi i en kropp som inte har lika lätt att uttrycka sina känslor. Med en närmast klaustrofobisk text och närvaro tecknar John Williams sin huvudpersons liv i den amerikanska mellanvästern i slutet av 1800-talet. Meningen är att Stoner ska slita med jorden precis som sina föräldrar, men ett seminarium i litteratur sätter stopp för det och ändrar hans framtid totalt.  Det låter inte speciellt upphetsande men det finns en anledning till att boken nu upptäckts på nytt och gör sitt segertåg många år efter författarens död. Jag tror att enda vägen att förstå det är att läsa den.
Den tredje boken, Kalmars jägarinnor av Tove Folkesson, tar skildringen av unga flickors plats på kartan på allvar. Jag sitter i beredskapsställning från första sidan. Tillsammans med jägarinnorna flyger jag fram på Kalmars gator. Alla ungdomsboksklichéer finns där; febrig vänskap och trevande kärleksförsök, testandet av gränser, men ändå är det nytt! Det disparata tjejgänget får helt andra konturer och nyanser. Det är bara att buga för poeten och texten.
Denna vecka startade också bibliotekets läsecirkel. Jag har inte läst George Eliots Bror och syster. Men efter cirkelledare Evy Callmers inlägg om boken i Norra Skånes virtuella upplaga av cirkeln är jag väldigt sugen på att göra det. Det låter som berättelsen, likt Stoner, går från 1800-talets senare hälft rakt in i vår egen tid.
Hösten är kommen. Vi på biblioteket tackar för denna sommarsäsong med boktips i Norra Skåne och Skånskan. Men här på bloggen fortsätter vi som vanligt med spännande insidertips från bibblan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar