Tips på sommarläsning

Sommar och läsning hör för mig ihop, precis som det säkert gör för många andra. Lediga dagar då man äntligen har tid att läsa de böcker som man länge velat läsa men inte hunnit. Med samma spända förväntan som när jag var tonåring och laddade upp med böcker från ortens filialbiblioteket, samlar jag ihop böcker som förhoppningsvis ska ge en riktig läsupplevelse. Det är bara att konstatera att jag tycker att det var lättare att få riktiga läsupplevelser när jag var yngre men fortfarande hittar jag böcker som ändå har det där lilla extra som gör att de stannar kvar i minnet längre än andra. Här kommer några tips på böcker som jag läst under året och som jag tyckt varit riktigt bra:




Sofie Oksanens När duvorna försvann

Johannes Anyrus En storm kom från paradiset

Göran Rosenbergs Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz

Jonas Gardells Torka aldrig tårar utan handskar



Inför semestern har jag än så länge laddat upp med Norrlands svårmod av Therése Söderlind, Hemstad av Kristian Lundberg (som ljudbok), Den bästa dagen är en dag av törst av Jessica Kolterjahn och Carl-Henning Wijkmarks Stundande natten samt några barn- och ungdomsböcker. Och kanske hinner det bli några fler innan det är dags att gå på semester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar